آیا می توان با تشدید کنترل فشار خون خطرات قلبی عروقی را در افراد مبتلا به دیابت کاهش داد؟

11اکتبر 2018 - محققان درمان شدید فشار خون(BP)  را به عنوان راهی برای کمک به جلوگیری از بروز مشکلات قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت بررسی کردند.
افراد مبتلا به دیابت مستعد ابتلا به فشار خون بالا می باشند که خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی را در آنها افزایش می دهد. به همین دلیل مراجعه ی منظم این افراد به کلینیک برای تشخیص زودهنگام علائم فشار خون بالا اهمیت دارد.
این یافته ها حاصل آنالیز نتایج دو مطالعه قبلی است که از سال 2005 تا 2014 انجام شده است.محققان خواستار بررسی بیشتر رابطه بین فشار خون و دیابت بودند؛ چرا که اختلاف نظرهایی در مورد اهداف فشار خون برای افراد مبتلا به دیابت؛ از مدتها پیش وجود داشته است.
محققان دانشگاه کارولینای شمالی در Chapel Hill از داده های مطالعه ی اقدام برای کنترل خطر قلبی عروقی در افراد دیابتی و مبتلا به فشار خون بالا (ACCORD BP) استفاده کردند.
در یک جمعیت از افراد آمریکایی، محققان درمان شدید فشار خون را (با هدف فشار خون سیستولیک زیر 120 میلی متر جیوه) با درمان استاندارد فشار خون (با هدف فشار خون سیستولیک کمتر از 140 میلی متر جیوه) مقایسه کردند.
درمان فشار خون شامل کاهش اهداف فشار خون به سطوح پایین تر است،این کار را می توان از طریق تطبیق شیوه زندگی یا مصرف داروهای کنترل فشار خون انجام داد. در درمان شدید، دستیابی به اهداف مورد نظر بر مصرف دوز بالاتری از داروهای فشار خون متکی می باشد.
نتایج این آنالیز نشان داد که درمان شدید فشار خون با کاهش خطر ابتلا به عوارض قلبی عروقی، مانند سکته مغزی یا حمله قلبی همراه است.با این حال، باید در مطالعه تعدیلاتی انجام شود زیرا تنوع نژادی / قومی در این تحقیق چندان زیاد نبود و خطرات قلبی عروقی در شرکت کنندگان بالاتر از جمعیت عمومی بوده است.
همچنین توجه داشته باشید که داروهای فشار خون دارای عوارض جانبی هستند و همین موضوع می تواند برخی از خطرات سلامت را افزایش دهد.این تحقیق نشان داد که در طی بیش از پنج سال، 34 مورد نیاز به درمان برای جلوگیری از یک مورد مشکل قلبی داشتند و یک نفر از هر 55 نفر درمان شده با داروهای فشار خون، دچار عوارض نامطلوب سلامت شده است.
نویسندگان اظهار داشتند: این یافته ها از درمان شدید فشار خون حمایت می کند، اما همچنین نشان می دهد داده های کافی برای تدوین دستورالعمل درمانی برای کنترلفشار خون بالابرای بخش های بزرگی از جمعیت بزرگسال دیابتی در ایالات متحده، به ویژه برای اقلیت های نژادی/ قومی و افرادی که در معرض خطر کمتری برای ابتلا به بیماری قلبی عروقی هستند، وجود ندارد.
یافته های این تحقیق در Journal of the American College of Cardiology منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/oct/could-intensive-blood-pressure-therapy-lower-cardiovascular-risks-in-diabetes-94731859.html